Pehl Ildikó blogja

Túl a személyesen

Túl a személyesen

A fogalom akadály a valóság észlelésében

2015. október 25. - Pehl Ildikó

 

gull-754107_180_1.jpg

Ha kapcsolatba akarsz kerülni a dolgok valóságával, az első, amit meg kell értened, hogy minden eszmény, minden fogalom eltorzítja a valóságot, és akadályozza annak megpillantását. A fogalom nem a valóság, a „bor”-fogalom még nem a bor, a „nő”-fogalom még nem a nő.

Ha valóban kapcsolatba akarok kerülni ennek az asszonynak a valóságával, félre kell tennem minden fogalmamat, amit az asszonyságról alakítottam ki, és az egyediségében, konkrétságában és „ez”-ségében kell őt megtapasztalnom.

Sajnos, a legtöbb ember legtöbbször nem veszi a fáradtságot, hogy a dolgokat ebben az egyediségükben lássa. Csak szavakat és fogalmakat látnak, és sosem nézik egy gyermek szemével azt a konkrét, pihés, egyedi élőlényt, ami ott ugrál előttük. Csak egy verebet látnak; és sosem fogják meglátni ennek az egyedi lénynek a csodáját itt előttük…

A fogalom tehát akadály a valóság észlelésében.

De van még egy másik akadály is a valóság meglátásában – az ítélet.

Ez a dolog vagy személy itt jó vagy rossz, csúnya vagy szép. Már az is elég akadály, hogy fogalmam van…

De ehhez most még hozzáteszek egy ítéletet is, és azt mondom, jó, vagy, hogy rossz, vagy, hogy vonzó és gyönyörű, vagy pedig azt, hogy báj nélküli és csúnya. Ez még inkább megakadályozza, hogy őt lássam, mert ő se nem jó, s nem rossz. Ő „ő”, minden egyediségében. A krokodil és a tigris se nem jók, se nem rosszak, hanem krokodil és tigris. A jó és a rossz valami rajtuk kívülivel van kapcsolatban.

Amennyiben megfelelnek céljaimnak, amennyire gyönyörködtetik szememet, segítenek vagy veszélyeztetnek, annyiban tartom őket jónak vagy rossznak.

Most gondolj olyan esetre, amikor valaki jónak, vonzónak, gyönyörűnek mondott téged. Vagy megkeményítetted magad, mert az gondolta magadról, hogy valójában csúnya vagy, s azt mondtad magadnak: Ha igazán ismernél engem, olyannak, amilyen vagyok, nem tartanál gyönyörűnek. Vagy pedig hittél annak a személynek a szavaiban, s azt gondoltad, hogy valóban szép vagy, s engedted, hogy jólesően beleborzongj a dicséretbe. Viszont mindkét esetben tévedtél, mert sem szép nem vagy, sem csúnya.

Te te vagy.

Ha behálózott a körülötted lévő emberek ítélete, akkor a feszültség, bizonytalanság s aggodalom gyümölcseit eszed, mert ha ma gyönyörűnek tartanak, s ujjongsz, holnap majd csúnyának mondanak, rajtad pedig a levertség lesz úrrá. Következésképp, a megfelelő és a pontos válasz arra az estre, ha valaki szépnek nevez, a következő:

„Ez a személy a jelenlegi észlelésében és hangulatában szépnek tart, de ez semmit sem mond rólam. Valaki más az ő helyében, a hátterétől, hangulatától és észlelésétől függően akár csúnyának is tarthat. De az sem fog semmit sem mondani rólam.”

Nagyon könnyen elfogadjuk mások ítéletét, s erre alapozva formájuk meg a saját magunkról kialakított képet. Ahhoz, hogy igazán felszabadult légy, meg kell hallgatnod az úgynevezett jó és rossz dolgokat is, amiket mondanak, de reakcióidban az érzelmeknek csak annyi szerepük lehet, mint amennyi egy számítógépben van, amikor adatokat táplálnak bele, mert amit rólad mondanak, az többet árul el róluk, mint rólad.

Igazából azoknak az ítéleteknek is tudatában kell lenned, amelyeket te alakítasz ki önmagadról, mert ezek is általában azokra az értékrendszerekre alapozottak, amelyeket a körülötted lévő emberektől szedtél fel. Látod-e valaha is a valóságot, ha meg- és elítélsz, illetve jóváhagysz? Nem az-e a nagyobb akadálya a megértésnek és a dolgok tényleges megfigyelésének, ha az ítélkezés, jóváhagyás vagy elítélés szemüvegén keresztül nézel bármit is?

Figyeld meg, amikor valaki azt mondta, hogy különleges vagy számára, s te elfogadtad ezt a bókot, akkor a feszültség gyümölcsét etted. Miért akarsz te különleges lenni valaki számára, s egyúttal miért veted maga alá az efféle jóváhagyásnak és ítéletnek? Miért nem vagy elégedett azzal, hogy önmagad légy?

Ha valaki azt mondja neked, hogy mennyire különleges vagy, pontosan csak ennyit mondhatsz. „Ez a személy, figyelembe véve sajátságos ízlését és szükségleteit, vágyait és kivetítéseit, különleges kívánsággal viseltetik irányomban, de ez semmit nem mond az én személyemről. Valaki más egészen közönségesnek fog tartani, de ez sem mond rólam semmit sem.”

Tehát abban a pillanatban, amikor elfogadod a bókot, s átengeded magad az örömnek, akkor hatalmat adsz ennek az illetőnek önmagad felett. Azon fogsz fáradozni, hogy ő továbbra is különlegesnek tartson. Állandóan attól fogsz rettegni, hogy talál valaki mást, aki még különlegesebb lesz számára, s te kirepülsz a kegyeiből. Te állandóan úgy fogsz táncolni, ahogy ő fütyül, igyekszel megfelelni elvárásainak, s így elveszíted szabadságodat. A boldogságodért függővé tetted magad tőle, mert a boldogságod a rólad alkotott ítéletétől függ.

A helyzetet pedig tovább ronthatod azzal, hogy elkezdesz olyan embereket keresni, akik azt mondják, különleges vagy; és ezért rengeteg időt és energiát fektetsz majd abba, hogy a rólad kialakult képük sose változzék.

Milyen fárasztó ez!

Életed hirtelen tele lesz félelemmel, nehogy a kialakult kép összetörjön, márpedig ha te a félelemnélküliséget keresed, akkor ettől meg kell szabadulnod. Hogyan? Úgy, hogy sosem veszel senkit sem komolyan, amikor azt mondja, hogy mennyire különleges vagy. Az a kifejezés, hogy különleges vagy számomra, egyszerűen csak a veled kapcsolatos pillanatnyi hangulatomról, ízlésemről, lelkiállapotomról és fejlődésemről mond valamit. Másról nem.

Fogadd hát el ezt tényként, s ne örvendezz neki.

Örülj inkább a társaságomnak, és ne a bókjaimnak, a köztünk lévő jelenlegi kapcsolatban, és ne a dicséretemnek. S ha bölcs vagy, arra fogsz biztatni, hogy találjak még sok más különleges embert, nehogy abba a kísértésbe essek, hogy ragaszkodjam ehhez a rólad kialakított képhez. Nem a rólad kialakított képemnek örülsz, mert tudatában vagy, hogy ez a kép könnyen megváltozhat. Aminek örülsz tehát, az a jelenlegi pillanat, mert ha annak a képnek örülsz, amit rólad kialakítottam, hatalmamban leszel, nem mersz önmagad lenni, mert attól félsz, hogy esetleg megsértesz, nem mersz majd igazat mondani, bármit mondani, vagy tenni, ami esetleg megkárosítaná a rólad kialakult képemet.

Alkalmazd ezt most mindarra a képre, amit rólad alkottak az emberek. Azt mondják, hogy lángész vagy, bölcs, jó, vagy szent, és ha te örülsz ennek a bóknak, abban a pillanatban elveszíted szabadságodat; mert most már állandóan azért fogsz küzdeni, hogy fenntartsd ezt a véleményt. Félni fogsz attól, hogy hibákat követsz el, hogy önmagad légy, hogy csinálj vagy mondj bármit, ami tönkreteheti ezt a képet. Elveszítheted azt a szabadságot, hogy bolondot csinálj magadból, hogy kinevessenek, s ahelyett, hogy a rólad kialakított képnek megfelelő szerepedet játszanád, inkább azt tedd és mondd, ami éppen jólesik. Hogy lehet ebből kitörni? Annak a hosszú órákon keresztül türelmes tanulmányozásával, hogy ráébredj és megfigyeld, milyen következményei vannak ennek a buta képnek. Egy kis kellemes borzongás, rengeteg bizonytalanság, rabsággal és szenvedéssel párosulva. Ha tisztán látnád ezt, elmenne minden kedved attól, hogy bárki számára is különleges légy, vagy, hogy bárki is nagyra értékeljen. Inkább forognál bűnösök és kétes hírű személyek társaságában, és azt tennéd, és mondanád, ami éppen jólesik, függetlenül attól, hogy mások mit gondolnak rólad. Inkább olyan lennél, mint a madarak és a virágok, amelyek annyira öntudatlanok, s annyira el vannak foglalva az élet feladatával, hogy szemernyi idejük sincs azzal törődni, hogy mások mit gondolnak róluk, vagy, hogy különlegesek-e mások számra.

S akkor végre te is szabad leszel, és nem fogod többé ismerni a félelmet.

Anthony de Mello: A szeretet útja

Pehl Ildikó

Látogass el a honlapomra.

Ne légy személyválogató!

frogs-982810_180.jpg

Nézz magadba, és lásd meg, hogyan töltötted meg az ürességedet emberekkel. Ennek következtében a markukban tartanak.

Lásd, hogyan kontrollálják viselkedésedet jóváhagyásukkal és rosszallásukkal. Hatalmukban áll könnyíteni magányosságodon a társaságukkal, dicséretük a fellegekbe röpítheti lelkedet, ugyanakkor kritikájuk és elutasításuk a mélységekbe ránthat.

Vess egy pillantást önmagadra. Ébrenléted majdnem minden percét arra fordítod, hogy megnyerd az embereket, hogy kedvükben járj, legyenek akár élők, akár halottak. Az ő szabályaik szerint élsz, elvárásaikhoz igazodsz, társaságukat keresed, szeretetük után vágyódsz, rettegsz gúnyolódásaiktól, sóvárogsz elismerésük után, jámborul aláveted magad a bűntudatnak, amit rád ruháznak; s még a gondolattól is megrémülsz, hogy ne a divat szerint öltözz, beszélj, cselekedj, vagy akár gondolkozz.

Lást meg azt is, hogy még akkor is tőlük függsz, még akkor is a rabszolgájuk vagy, ha te kontrollálod őket.

Az emberek annyira lényed részévé váltak, hogy már el sem tudnád képzelni az életed a többiek irányítása és hatása nélkül. Valójában meg is győztek arról, hogyha megszabadulnál tőlük, akkor szigetté válnál - magányossá, sivárrá, és szeretetlenné. Csakhogy éppen az ellenkezője igaz. Hogyan is tudnál szeretni valakit, akinek a rabszolgája vagy? Hogyan tudnád szeretni, azt, aki nélkül élni sem tudsz? Így csak vágyakozhatsz, igényelhetsz, függhetsz, félhetsz s kontrollálhatnak. A szeretetet csak szabadságban és félelemnélküliségben lehet fellelni.

Hogyan érheted el ezt a szabadságot? A függőséged és rabszolgaságod elleni kettős támadással. Először is: légy tudatos. Gyakorlatilag lehetetlen függőségben élni, hogy valaki állandóan figyelemmel kíséri függőségének oktalanságát. Csakhogy a tudatosság elégtelennek bizonyulhat az olyan ember számára, aki másoktól függ.

Olyan cselekedeteket kell végeznie, amelyeket szeret. Fedezd fel, hogy melyik az a munka, amit nem a hasznosságáért, hanem önmagáért végzel!

Gondolj valami olyanra, amit önmagáért szeretsz csinálni, függetlenül attól, hogy sikerül-e vagy sem, hogy megdicsérnek érte, vagy sem, függetlenül attól, hogy szeretnek-e vagy megjutalmaznak-e érte, vagy sem. Hány ilyen dolog van az életedben, amit egyszerűen azért teszel, mert megragadja lelkedet és örömmel tölt el? Ismerd meg ezeket, tedd őket, mert ezek biztosítják a szabadsághoz és a szeretethez az útlevelet.

De valószínűleg ezzel kapcsolatban is beléd programozták már a fogyasztói társadalom gondolkodásmódját: egy költemény, tájkép vagy egy zenedarab élvezte időveszteség; neked kell költeményt vagy zeneművet írnod, vagy egy műalkotást készítened. De még ha el is készíted, a mű önmagában nem sokat ér, az alkotásodat másoknak is ismerni kell, mert mi haszna, ha senki sem ismeri? És még ha ismerik is, semmit sem jelent, ha nem tapsolják meg és nem dicsérnek meg érte. A műved akkor lesz igazán értékes, ha népszerű lesz, és el lehet adni! Így aztán ismét visszakerültél az emberek karjaiba és ellenőrzése alá. Szerintük pedig egy cselekedet értéke nem annak önmagáért való szeretésében, végzésében és örömében van, hanem sikerében. A miszticizmushoz és a Valósághoz vezető királyi út nem az emberek világán halad keresztül, hanem azokon a cselekedeteken, melyeket önmagukért végzünk, anélkül, hogy a cselekedetek sikerére vagy jövedelmezőségére kacsintgatnánk, ellentétben a közgondolkodással, a szeretetlenség vagy magányosság gyógyszere nem a társaság, hanem a Valósággal való kapcsolat. Abban a pillanatban, ahogy rátapintasz erre a valóságra, tudni fogod, hogy mi a szabadság és a szeretet. Szabad leszel az emberektől, - s ennek következtében képes leszel szeretni őket.

Ne gondold azt, hogy ahhoz, hogy szerethesd az embereket, először találkoznod kell velük. Az nem szeretet volna, hanem vonzódás vagy szánalom. A szeretet a szívből származik a Valósággal való kapcsolaton keresztül. Ez nem egy bizonyos személy vagy dolog szeretete, hanem a szeretet valósága  – beállítottság és hajlam a szeretetre. Ez a szeretet aztán kisugárzik az emberekre és a dolgokra.

Ha azt kívánod, hogy ez a szeretet létezzen életedben, meg kel szabadulnod az emberektől való belső függőségedtől, úgy, hogy ráébredsz erre a függésre, s olyan cselekedetekbe fogsz, melyeket önmaguk végzéséért kedvelsz.

Anthony de Mello: A szeretet útja

Pehl Ildikó

Látogass el a honlapomra.

Szürkében

Szürkébensmoking-145112_180.png

 

Szürke asszony, elszürkült élettel,

szürke ruhában, szürkén nevet.

Szürke emberrel, szomorú szemekkel,

játszik szürke arccal, vidám szerelmet.

 

Szürke dohányfüst takarja el,

mit nem láthat meg, csak tiszta szem.

Hiába szeged fel büszkén a fejed.

Mit szeretnél, soha nem kaphatod meg.

 

Hiába mímeled, hiába vágyod,

mit nagyon akarsz, szegény bolond.

Ha soha nem mered meglátni a valót,

csak magadat csapod be, botor módon.

 

Színlelsz, kegyetlen, reménykedve,

és hiszed a mesét, mely neked kedvez.

Homokba dugod vég nélkül fejed,

hisz neked tettet a szürke ember.

 

Lásd a világot másnak, mint ami,

álmodj tovább, ne ébredj fel,

könnyebb a hazug szót igaznak hinni,

mint szabadon élni az igaz valódit.

 

Magad festett álomba kapaszkodsz,

várva, nem marad üres az életed.

Ne várd, hogy magától megváltozzon.

Higgy, remélj és élj benne!

 

Pehl Ildikó

süti beállítások módosítása